Dirbtiniu intelektu (DI) paremti įrankiai plačiai diegiami įvairiose verslo srityse


Kas antras verslo vadovas nepasiruošęs dirbtinio intelekto įsigalėjimui. Ką gali pasiūlyti Baltijos šalys?


2024 metų duomenimis, du iš trijų – arba 61 proc. – verslo lyderių tikisi dar greitesnės technologijų plėtros, daugiausia – dėl dirbtinio intelekto (DI) vystymosi. Vis dėlto pusė vadovų pripažįsta, kad tam yra nepasiruošę, rodo tyrimas, kuriame dalyvavo daugiau nei 3400 aukšto rango vadovų.

Pasiruošusių integruoti DI – tik trečdalis

Informacinių technologijų bendrovės „Accenture“ atliktame tyrime „Pokyčių pulso indeksas“ („Pulse of Change Index“) dalyvavo vadovai iš 19 skirtingų industrijų, veikiančių 20 šalių. Nors didžioji dalis vadovų (76 proc.) generatyvinį dirbtinį intelektą mato kaip galimybę, o ne grėsmę, beveik pusė (47 proc.) pripažįsta, kad jų įmonės nėra pasiruošusios tokiam sparčiam technologinių pokyčių tempui.

Tik 27 proc. verslo lyderių gali patvirtinti, kad jų atstovaujamos įmonės yra pasiruošusios plėsti dirbtinio intelekto technologijų naudojimo apimtis. Europoje verslo lyderiai išreiškia kiek didesnį pasirengimą – tą nurodė 33 proc. vadovų. Dauguma (72 proc.) atsargiai vertina investicijas į dirbtinį intelektą, nes yra susirūpinę dėl atsakingo jo naudojimo.

Baltijos šalys – kuriant atsakingus DI sprendimus

„Dirbtinis intelektas turi didelį potencialą daugelyje verslo šakų, tačiau yra ir minusų bei rizikų, į kurias reikia atsižvelgti, ir sprendimus įgyvendinti apgalvotai bei prasmingai“, – sako dirbtinio intelekto ekspertas Marks Petrovs, „Accenture Liquid Studio“ techninis vadovas Baltijos šalyse.

Pasak specialisto, dirbtinį intelektą galima skaidyti į kelis lygius. Pirmasis apima jau paruoštų modelių, kuriais dažniausiai kuriamas tekstas ar vizualinis dizainas, naudojimą, pavyzdžiui, „ChatGPT“ ar „HuggingFace“ įrankiai.

Antrasis, kuris dažniausiai naudojamas verslo aplinkoje, numato modelių ir didžiųjų kalbos modelių (angl. large language model, LLM) sprendimų pritaikymą ir tobulinimą konkrečios įmonės poreikiams, įskaitant ir savo duomenų naudojimą sukuriant didesnę pridėtinę vertę.

Trečiasis lygis apima savo modelių, naujų sprendimų ir dirbtinio intelekto produktų kūrimą.

„Baltijos šalys turi didelį potencialą kuriant atsakingus dirbtinio intelekto sprendimus – mūsų pridėtinę vertę lemia išmanantys ir profesionalūs IT specialistai“, – pabrėžia ekspertas.

Vadovų prioritetai skiriasi, sutampa tik dėl technologijų

Per pastaruosius ketverius metus verslo lyderiai visame pasaulyje susidūrė su vis didesniu pokyčių tempu. 2024 metais pokyčių tempai tik didės ir 88 proc. apklaustų įmonių vadovų tikisi, jog labiausiai pokyčius veiks technologijų plėtra.

Tiesa, daugiau nei pusė (60 proc.) įmonių vadovų mano, kad šie pokyčiai yra ir galimybių metas. Net 68 proc. lyderių dėl to tikisi teigiamo pajamų augimo.

Vertindami verslui įtaką darančius veiksnius pagal svarbą, verslo vadovai pripažįsta, kad didžiausią įtaką pokyčiams turės 1) technologijų raida, 2) geopolitinė situacija, 3) socialinė sritis, 4) talentai, 5) ekonomikos ir 6) klimato problemos.

Kita vertus, analizuodami oficialius duomenis, tyrimo autoriai verslo aplinkai įtaką darančius veiksnius išrikiavo tokia tvarka: 1) technologijų raida, 2) talentai, 3) klimatas, 4) ekonomika, 5) geopolitika ir 6) socialinė sfera.

Tyrimas siekia nustatyti verslui įtaką darančius veiksnius – technologinį vystymąsi, talentų prieinamumą ir įgūdžius, ekonominę ir geopolitinę situaciją, klimato problemas bei socialinę sferą, įskaitant vartotojų nuotaikas bei analizuoja įvairius verslo aplinkos rodiklius iš tokių šaltinių kaip Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija, Tarptautinis valiutos fondas ir kitų.

Gauti duomenys palyginami su atsakymais iš 3400 aukšto rango vadovų apklausos, kurioje verslo lyderiai įvertino kiekvieno veiksnio įtaką savo atstovaujamose verslo šakose, taip pat atsakė dėl savo įmonės ar organizacijos pasirengimo reaguoti į pokyčius.

„Accenture“ yra tarptautinė vadybos konsultacijų, technologinių ir užsakomųjų paslaugų įmonė, kuri yra viena didžiausių IT įmonių Baltijos šalyse ir pasaulyje. „Accenture“ Baltijos šalyse (Latvijoje) veikia jau 22 metus. Prieš dvejus metus bendrovė išplėtė veiklą ir Vilniuje atidarė naują technologijų centrą.

„Tele2“ apjungia jėgas su „Amazon“: klientų patirtį gerins pažangiais DI sprendimais


„Tele2“ grupė pradėjo bendradarbiavimą su technologijų milžine „Amazon“. Operatorius klientų aptarnavimo srityje pritaikė pažangų JAV bendrovės technologinį sprendimą, kurį pirmiausiai išbando Švedijos rinkoje. Dirbtiniu intelektu (DI) paremtas įrankis generuos reikalingą informaciją ir padės klientų aptarnavimo specialistams greičiau rasti atsakymus į klientams kylančius klausimus.

„Girdime, ko nori mūsų klientai ir darome viską, kad jie būtų laimingi. Teikiame aukštos kokybės paslaugas už gerą kainą, ieškome naujų būdų, kaip ir toliau užtikrinti nepriekaištingą aptarnavimą. DI sprendimus jau išbandome ir Lietuvoje, o bendradarbiavimas su industrijos milžine duos dar daugiau naudingos patirties“, – sako Petras Masiulis, „Tele2“ generalinis direktorius Lietuvai ir Baltijos šalims.

Naująjį klientų aptarnavimo įrankį naudos „Tele2“ klientų aptarnavimo specialistai, teikiantys konsultacijas dėl daiktų interneto („IoT“) paslaugų. Toks sprendimas priimtas atsižvelgiant į plečiamą daiktų interneto paslaugų spektrą ir augantį aukštos kokybės klientų aptarnavimo poreikį.

Švedijos rinkoje išbandomas įrankis paremtas „Amazon Bedrock“ paslauga, naudojančia generatyvųjį (kurti gebantį) DI. Šis sprendimas naudoja DI kalbos modelius – specializuotus pokalbių robotus, apmokytus tiksliai atsakyti į su telekomunikacijų ir „IoT“ sritimi susijusius klausimus.

Naudodamiesi šiuo įrankiu, klientų aptarnavimo specialistai gaus apibendrintas įžvalgas su duomenimis apie daiktų interneto paslaugas. Taip bus sutrumpinamas laikas nuo užklausos iki atsakymo pateikimo, padidinamas klientų duomenų saugumas ir privatumas, užtikrinama geresnė klientų patirtis.

Jau išbandomas „Amazon Bedrock“ įrankis ateityje bus tobulinamas ir palaipsniui įvedamas kitose bendrovės rinkose.

„Tele2“ dirbtinį intelektą klientų aptarnavimui pasitelkė jau anksčiau – bendrovės klientus konsultuoja pokalbių robotai „Rūta“ ir „Pildyk Botas“, o bendrovės darbuotojus – žmogiškųjų išteklių „Happy Botas“. Kuriant naujus pažangius sprendimus ir tobulinant šiuos įrankius, užtikrinama inovatyviausia klientų aptarnavimo patirtis.