Automobilio kėbulo poliravimas ir apsauginės dangos: akių dūmimas ar būtinybė?


Reguliariai eksploatuojant automobilį dyla ne tik variklio ar pakabos elementai, bet ir žibintai, stiklai, kėbulas. Tiek plastikines, tiek metalines dažytas kėbulo dalis dengia grunto sluoksnis, plonas dažų sluoksnis ir skaidraus lako sluoksnis. Pastarasis laikui bėgant dėvisi, praranda skaidrumą, o automobilis netenka pirminio blizgesio. Švaros ekspertai tikina, kad pirminį blizgesį galima atkurti, o nuo dėvėjimosi – apsisaugoti.

„Kartais kėbulo dažus dengiančio lako sluoksnis pažeidžiamas netyčia perbraukus kėbulą rankinuku, kuprine, šakomis gamtoje ar užkabinus pirkinių vėžimėliu automobilių stovėjimo aikštelėje. Visgi pagrindinis nusidėvėjimas kyla dėl kasdienės eksploatacijos – žiemą dažnai valant sniegą ar gremžiant ledą, šiltuoju metų laiku savarankiškai plaunant ir netinkamai sausinant automobilį“, – sako Algirdas Plečkaitis, „Švaros brolių“ automobilių švaros centrų vadovas.

Kiek neįprastas, tačiau efektyvus patarimas norintiems išvengti galvos skausmo dėl kėbulo lako pažeidimų ­– rinktis šviesų automobilį.

„Jei atliktume eksperimentą ir identiškai eksploatuotume juodą ir baltą automobilį, palyginus jų išvaizdą – juodasis atrodytų ženkliai prasčiau. Įbrėžimai apsauginiame lako sluoksnyje matomi plika akimi, nes šviesos spinduliai krisdami ant irėžimo lūžta ties aštria įrėžimo briauna taip sudarydami atspindžius. Laimei, nupoliravus kėbulą galima nugludinti paviršių ir grąžinti kėbului ankstesnį spindesį“, – sako A. Plečkaitis.

Jis atkreipia dėmesį, kad neverta imtis stebuklingų priemonių, kaip poliravimo pigmentai, kurie neva atkuria automobilio spalvą visuomenėje: „Jie sukuria nebent placebo efektą, kadangi poliruojamas skaidraus lako sluoksnis, o ne dažai, esantys po juo.“

Taip pat jis paneigia vis dar gajų mitą, kad poliravimas neva gadina apsauginį lako sluoksnį.

„Tikrai negadina, nes patys automobilių gamintojai rekomenduoja kėbulą poliruoti reguliariai, bent kartą per 2-3 metus, priklausomai nuo automobilio eksploatavimo intensyvumo. Gamykliškai nudažyto automobilio dažų ir lako sluoksnis siekia 90-130 mikronų ir poliruojant reguliariai suplonėja vos keliais mikronais. Norint jį visiškai nutrinti, kėbulą prireiktų reguliariai poliruoti 50 metų“, – sako A. Plečkaitis.

Jis papildo, kad smulkūs įrėžimai šalinami naudojant poliravimo pastą, o gilesni įrėžimai šalinami naudojant šlifavimo pastą ir grubesnius šlifavimo padelius, o po to – paviršiai pakartotinai poliruojami. Esant giliems įrėžimams, kuomet dažų dangos sluoksnis pažeistas kiaurai iki dažų arba grunto, poliravimas nebepadės – tokius įrėžimus tvarko tik dažytojai.

Ne tik praktinė, bet ir estetinė nauda

Kuo lygesnis paviršius, tuo lengviau jį prižiūrėti. Prie lygaus kėbulo sunkiau kimba nešvarumai, tad automobilis išlieka švarus ­ilgiau – tai ypač aktualu žiemą, kuomet prie kėbulo priauga kelio apnašų sankaupos.

Automobilių švaros ekspertas poliruoti rekomenduoja ir automobilio stiklus bei žibintus, kurie lygiai taip pat kaip ir kėbulas – dėvisi.

„Žibintai ir stiklai bėgant metams praranda skaidrumą. Juos būtina poliruoti visų pirma dėl saugumo – skaidrumą praradę žibintai prasčiau skleidžia šviesą, nelygiai lūžtanti šviesa gali akinti kitus eismo dalyvius. Stikluose atsiradę įrėžimai atitinkamai apsunkina vairavimą, kadangi prie jų labiau kimba kelio apnašos, jie sunkiau nusivalo, atsiranda klastingi šviesos atspindžiai galintys akinti vairuotoją“, – sako A. Plečkaitis.

Ekspertas tikina, kad poliravimas yra vienas sudėtingiausių procesų švaros centruose ir nors savarankiškai automobilį poliruoti galima, galutinis rezultatas gali nepatenkinti lūkesčių.

„Pirmąjį poliravimo etapą sėkmingai įveikti ir suteikti automobiliui blizgumo gali bet kas, kam teko poliruoti kokį nors paviršių ir moka naudotis įrankiais. Bėda ta, kad po šio etapo susidaro vadinamos „hologramos“ – apvalūs atspindžiai, kuriems pašalinti reikia ilgametės patirties“, – sako A. Plečkaitis.

Gerą automobilio paviršiaus būklę išlaikyti padeda dangos

Vairuotojai rinkoje turi didelį pasirinkimą apsauginių dangų: nuo įprasto vaško iki brangesnių – kvarco ar nano keramikos dangų.

„Vaškas suteikia automobilio kėbului hidrofobinių savybių ir prie jo mažiau limpa nešvarumai, tačiau nuo pažeidimų praktiškai neapsaugo. Kita vertus kvarcas ar nano keramika padengia kėbulą tvirta membrana, kuri suteikia ne tik atsparumo purvinimuisi, bet ir apsaugą nuo smulkių mechaninių pažeidimų. Jei akmenuku ar rankinuku perbrauktume tokia danga padengtą kėbulą, tikėtina, kad bus pažeista tik danga, o po ja slypintis lakas ir dažų sluoksnis liks sveikas“, – sako A. Plečkaitis.

Pasak jo, šviežiai nupoliruotas ar dar nespėjęs apsitrinti kėbulas ilgiau išliks blizgantis ir atrodys nepriekaištingai, jei bus padengtas apsauginėmis dangomis: „Be to, nutikus nelaimei ir lengvai apgadinus apsauginį kėbulo sluoksnį, atnaujinti apsauginę dangą bus gerokai lengviau, nei poliruoti automobilį, ar, juo labiau – jį perdažyti.“

Nemalonios staigmenos, kurias žiema palieka ant automobilio kėbulo - ką daryti?


Pasibaigus žiemos sezonui, kuris švariu automobiliu leidžia džiaugtis gerokai trumpiau nei norėtųsi, atėjęs pavasaris gali išryškinti nešvarumus, kurie šaltuoju laikotarpiu prilipo taip, jog be specialių priemonių jų pašalinti nepavyks. Švaros specialistai dalinasi įžvalgomis, kokie tai nešvarumai ir ką su jais daryti, kad vėl leistų mėgautumėtės nepriekaištinga automobilio kėbulo švara bei spindesiu.

Įkyrios bitumo prielipos

Žiema baigėsi, bet jos pėdsakai liko. Atidžiau pažvelgus į automobilio kėbulą, ant jo galima pastebėti nedidelių, bet sunkiai pašalinamų nešvarumų. Kas tai, iš kur jie atsirado ir kaip jais atsikratyti?

Tai vienas iš sunkiausiai pašalinamų nešvarumų – bitumas. Nors dažniausiai vairuotojai mano, kad ši medžiaga rūpesčių turėtų kelti šiltuoju metų laiku, kai vykdomi kelio remonto darbai, tačiau žiemą naudojamos ir beriamos druskos turi ardomąjį poveikį, dėl to atsilaisvina bitumo gabaliukai, kurie patenka ant kėbulo. Įprasto plovimo būdu jų pašalinti nepavyks, todėl reikia naudoti specialias bitumą tirpdančias priemones ir žinoti jų valymo specifiką.

„Bitumas yra labai kibus ir klampus, prie jo lengvai kimba ir kiti nešvarumai. Šios medžiagos šalinimui naudojami specialūs tirpikliai, tačiau prieš tai reikia kruopščiai pašalinti purvą ir druskas. Tuomet purškiamas bitumo valiklis, kuris jį „atkabina“ nuo kėbulo. Nuvalius bitumą, šluostę, kuria jis buvo pašalintas, patartina išmesti, nes bitumas neišplaunamas, o pakartotinai naudojant juo suterštą šluostę yra didelė tikimybė, kad pažeisite kėbulo lako ir dažų sluoksnį. Taip pat atidžiai rinkitės ir bitumo tirpiklius, kad jie neturėtų neigiamo poveikio plastikinėms ir guminėms detalėms,“ – pataria „Švaros brolių“ automobilių švaros centrų vadovas Algirdas Plečkaitis.

„Strazdanotas“ kėbulas ir parudavę ratlankiai

Jei vairuojate šviesios ar baltos spalvos automobilį, po žiemos galite nemaloniai nustebti, net ir ant apynaujo automobilio pastebėję smulkias, strazdanas primenančias korozijos dėmes. Nesijaudinkite, tai tik paviršinės rūdys, kurios nereiškia, kad automobilis užsikrėtė ruduoju virusu, tačiau nereikėtų atidėlioti ir jas pašalinti.

Metalo dulkes lengva pastebėti ir ant ratlankių, kurios čia atsiranda dėl stabdymo susidarančių dulkių. Viena iš stabdžių kaladėlių sudedamųjų dalių yra metalas, kurio dulkės ir nusėda ant ratlankių. Iš pradžių jos būna pilkos, tačiau nepašalinus, ilgainiui pradeda koroduoti ir įgauna rusvą atspalvį. Karštos metalo dulkės stipriai prikimba prie lako, todėl net ir naudojant aukšto slėgio valymo įrenginius, visiškai jų pašalinti nepavyks.

Šie maži korozijos pėdsakai greitos neigiamos įtakos nedaro ir labiau yra estetinė problema, tačiau delsiant jas pašalinti, gali tapti korozijos katalizatoriumi, ypač jei patenka ant vietų, kuriose yra grynas metalas. Šių dulkių valymui, kaip ir bitumo pašalinimui, naudojamos specialios valymo priemonės.

„Ratlankių valymui skirtos priemonės dažniausiai yra skirtos būtent stabdžių apnašų šalinimui. Jų nesunkiai galima rasti įvairiose prekybos vietose. Naudotis lengva – tiesiog užpurškus valiklį ir naudojant ratlankių valymui skirtus šepetėlius, be didesnio vargo viską galima pašalinti vos per kelias minutes,“ – pasakoja A. Plečkaitis.

Vis dažniau ir ilgiau danguje pasirodanti saulė labai gerai atidengia kėbulo nešvarumus, kuriuos paliko žiema. Norint jų atsikratyti ir vėl grąžinti automobiliui nepriekaištingą išvaizdą, naudokite kokybiškas ir tam tinkamas priemones arba visus vargus galite palikti švaros specialistams, kurie su panašiais iššūkiais tvarkosi kiekvieną dieną.