Ar 3-ios krizės metu jau sumažinti skaitmeninės rinkodaros kaštus?
Per pastaruosius 3-ejus metus išmokome valdyti verslą neapibrėžtumo sąlygomis. Nemažiau sudėtinga buvo valdyti komunikaciją su klientais, taip pat patiriančiais ekonominį, psichologinį ar kitokį diskomfortą dėl esamos situacijos. Trečiosios, ekonominės, krizės išvakarėse ir vėl jaučiamės neužtikrinti, sprendžiame finansinius rebusus, kaip sutaupyti, kad netektų atsisveikinti su darbuotojais ar pačiu verslu. Ar skaitmeninė rinkodara yra viena iš tų sričių, kurioje galima sutaupyti?
Pirmoji krizė – pirmosios pamokos
2020-ųjų pavasarį pasitikdami pirmąją krizę mokėmės ne tik prisitaikyti prie pasaulinės pandemijos sukeltų apribojimų, tačiau ir kitokio, neretai naujo požiūrio į pardavimus. Siekėme parduoti pridėtinę vertę klientui, siūlydami jam tokią paslaugą ar prekę, kokios izoliacijos nuo pasaulio metu gali prireikti. Galvodami apie tai, kaip parduoti savo prekę ar paslaugą, pirmą kartą iškėlėme klausimą ar reikalinga skaitmeninė rinkodara ar tuo labiau socialinių medijų komunikacija. Kuo ji gali padėti, kai staiga nebegalime pasitikti kliento prie savo durų slenksčio, pakviesti jo į svečius ar leisti paragauti produkto? Rinkodaros specialistų laukė dvejopi iššūkiai: 1. Įtikinti įmonės vadovus, jog taupyti rinkodarai skirtus kaštus šiuo metu nėra teisingas sprendimas, o tyla klientui sufleruos apie negebėjimą valdyti verslą ir rasti sprendimus krizės metu. 2. Rasti komunikacijos formą su stresą, nerimą, o neretai ir pyktį, jaučiančia savo auditorija.
Pirmoji pamoka išmokta – skaitmeninių technologijų eroje skaitmeninės rinkodaros sprendimai kriziniu laikotarpiu gelbsti daugumą verslo subjektų. Covid19 pandemijos akivaizdoje elektroninių parduotuvių pelnas išaugo į iki tol nematytas aukštumas, o tie verslai, kurie iki 2020-ųjų metų vis dar nevykdė internetinių pardavimų – suskubo įgyvendinti vis atidėliotą internetinės svetainės ir/ar parduotuvės projektą. Kaip užuovėja nuo nepagrįstų baimių klientą ir verslą gelbėjo socialinių medijų turinio rinkodara. Perorientuojant pardavimus ar kuriant naujus produktus nuolatinė komunikacija padėjo verslams išlaikyti klientų susidomėjimą, pakviesti pirkti internetu. Nuolatinė komunikacija apie naujus apribojimus, vėlesniame laikotarpyje – apie lankymąsi prekybos ar paslaugų vietose, padėjo klientui patogiai jaustis, prisitaikyti ir pasiruošti apsilankymui parduotuvėje.
Pirmosios krizės metu išmokome atvirai komunikuoti apie nepatogias situacijas, nuolat dalintis su klientais jiems aktualia informacija, spręsti klientų problemas ir taip parduoti neparduodant. Ar šią pamoką pritaikysime ateityje?
Antroji krizė – skirtingos pamokos iš tos pačios srities specialistų
Antroji krizė užklupo taip netikėtai, jog net kai kurie patyrę specialistai nežinojo, kaip susitvarkyti su užplūdusiomis emocijomis. Visus apėmė baimė, neužtikrintumas dėl ateities, o šiems jausmams šiek tiek nuslūgus – noras padėti kenčiantiems nuo karo ukrainiečiams. Rinkodaros ir komunikacijos specialistai, nežinodami, ką daryti, pametė galvas. Rekomendavo kuriam laikui atsisakyti bet kokios internetinės reklamos ar komunikacijos, esa tai neetiška, netinkama ir nepriimtina susiklosčiusiai situacijai. Kiti priešingai – siūlė ieškoti būdų nusiraminti ir nuraminti savo klientus, darant gerus darbus ir kviečiant prie jų prisijungti kitus.
Vėl pasitvirtino rekomendacijos veikti. Socialinių medijų auditorijos netruko pastebėti ir palaikyti tuos, kurie verslo tikslus perorientavo į tikslą prisidėti prie Ukrainos rėmimo. Ir dar greičiau pastebėjo ir netoleravo tų, kurie pasirinko tylėti. Tvirtos pozicijos karo klausimu buvo ir yra reikalaujama iš visų, be išimties. Tie, kurie delsė, ilgainiui buvo verčiami atsakyti į žmonėms kylančius klausimus dėl verslo vertybių. Regis, ta pamoka, kurią išmokome pasaulinės pandemijos metu, galėjo būti pritaikyta efektyviau ir greičiau.
Artėja trečioji?
Šiandien visi vieningai linkčiojame galvomis išgirdę apie artėjančią ekonominę krizę. Verslai, prieš bene 15 metų jau pergyvenę vieną ekonominį nuosmūkį, vieningai kalba apie taupymą bei priemones, kurios padėjo jiems išgyventi sunkmetį anuomet. Patirtis, įgyta panašiomis aplinkybėmis, neįkainojama, tačiau verta atsakyti į klausimą ar 3 krizė per 3 metus, skaitmeninio pasaulio eroje, gali būti įveikiama tais pačiais metodais? Ar pirmųjų dviejų sunkmečių pamokos gali būti pritaikomos ir šiuo atveju? Jei taip, tai kurios?
Pirma pamoka: nesislėpti nuo savo auditorijos ir nelaukti, kol žmonės patys atspės, kaip jums sekasi. Vienas paprasčiausių raktų į šiuolaikinę visuomenę – betarpiška komunikacija skaitmeninių kanalų pagalba ir prekių/paslaugų personalizavimas, atsižvelgiant į realius kliento poreikius. Antra pamoka: sprendimus priimti greitai ir nedvejoti rinkodaros poreikiu šiame kontekste. Auditorija, įpratusi informaciją gauti dideliais kiekiais, net jei tai būtų pardaviminiai pranešimai, siūlantys įsigyti prekę, tad informacijos trūkumas ne tik kels klausimų, tačiau ir padės jus pamiršti tada, kada klientų palaikymo jums labiausiai reikės.
Trečia pamoka: konsultuotis su patikimais savo srities specialistais ir nusistatyti prioritetus rinkodaros kanalams bei priemonėms. Konsultacija nieko nekainuoja, o skaitmeninės rinkodaros specialistai, išgyvenę pirmąsias dvi krizes ir padėję jas išgyventi savo klientams, pateiks ne tik argumentų „už“, tačiau ir sprendimus, padėsiančius kovoti „prieš“ būsimas krizes. Skaitmeninės rinkodaros kanalais, tokiais kaip paieškos variklis „Google“ ar socialinis tinklas „Facebook“, pasiekiame daugiau nei 70 proc. visos Lietuvos populiacijos, todėl šie kanalai turėtų likti prioritetinių komunikacijos ir rinkodaros priemonių sąraše bet kokiomis aplinkybėmis. Šių priemonių atsisakymas padės sutaupyti trumpuoju periodu, tačiau ilgalaikėje perspektyvoje neigiamai atsilieps tiek verslo įvaizdžiui, tiek pardavimams.
Straipsnį parengė – “Media Partner” agentūros socialinių medijų skyriaus vadovė Justina Zamauskė
2022-11-10